سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حافی

حدیث

سید عارف حسین دیدگاه

حضرت امام حسین (علیه السلام) فرمودند:

لَوْ شَتَمَنى رَجُلٌ فى هذِهِ الاُْذُنِ، وَ أَوْمى إلىَ الْیُمْنى، وَ اعْتَذَرَ لى فىِ الاُْخْرى لَقَبِلْتُ ذلِکَ مِنْهُ، وَ ذلِکَ أَنَّ أَمیرَ الْمُؤْمِنینَ (علیه السلام) حَدَّثَنى أَنَّهُ سَمِعَ جَدّى رَسُولَ اللهِ (صلى الله علیه وآله)یَقُولُ: لا یَرِدُ الْحَوْضَ مَنْ لَمْ یَقْبَلِ الْعُذرَ مِنْ مُحِقٍّ أَوْ مُبْطِل.

چنانچه با گوش خود بشنوم که شخصى مرا دشنام مى دهد و سپس معذرت خواهى او را بفهمم، از او مى پذیرم و گذشت مى نمایم، چون که پدرم امیرالمؤمنین علىّ (علیه السلام) از جدّم رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت نمود: کسى که پوزش و عذرخواهى دیگران را نپذیرد، بر حوض کوثر وارد نخواهد شد.

إحقاق الحقّ: ج 11، ص 431.


کلمات کلیدی: حدیث

حدیث

سید عارف حسین دیدگاه

حضرت علی (علیه السلام ) :

مراقب افکارت باش که گفتارت می شود،

 مراقب گفتارت باش که رفتارت می شود،

 مراقب رفتارت باش که عادتت می شود،

 مراقب عادتت باش که شخصیتت می شود،

 مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت می شود


کلمات کلیدی: حدیث

فکاهی (بخندیم)

سید عارف حسین دیدگاه

فکاهی

گوینده ای می گفت : در خبر است که حضرت امام زاده یعقوب را در مصر ، بالای بام گلدسته شغال خورد .

شخصی از پای سخنرانی گفت : آقای محترم ، امامزاده نبود ، پیغمبر و پیغمبر زاده بود . یعقوب نبود ، یوسف بود . مصر نبود ، کنعان بود . بالای بام گلدسته نبود ، در چاه بود . شغال نبود ، گرگ بود . گرگ هم واقعا نخورده بود ، بلکه نسبت دروغی بیش نبود


کلمات کلیدی: ادبی، فرهنگی

هر کسی کو دور ماند ....

سید عارف حسین دیدگاه

هرکسی کودور ماند ... / سید اسحاق شجاعی

درسفرگر روم بینی یا ختن

ازدل توکی رود حب الوطن

   خطر نزدیگ شدن حمله مغول به سرزمین های خراسان ازیک طرف ورفشارهای عالمان تنگ نظروحسودوقشری ازجانب دیگر باعث شد که سلطان العلما (پدرمولاناجلال الدین محمد بلخی ) باخانواده وکسان خود بارسفربربندد ومزه تلخ مهاجرت وآوارگی را به جان بخردوبلخ را ترک کند. درآن زمان مولاناجلال الدین محمد بلخی پنج یاشش سال بیشتر نداشته است. این کاروان مهاجر پس از طی مسافت های دورودرازوگذشتن ازمناطق ایران وعراق و عربستان وشام وآسیای صغیر سرانجام درشهرقونیه ، مرکزحکومت سلجوقیان( آسیای صغیر)آرام گرفت. سلاطین آسیای صغیربرای دانش ودانشمندان ارج وبهای ویژه می گذاشتند و به عدالت ودانش پروری شهره بودند.

   داغ آوارگی ودوری ازوطن تاآخرعمربامولانا باقی ماند؛ اودرهرفرصتی اززادگاه خودبلخ وخراسان یادمی کرد، اهالی خراسان را همشهری می خواندوافسوس جدایی ازوطن را باآه سرد یابیتی شعربیان می کرد:

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی: ادبی، فرهنگی

پیامبر (ع) و جوانان

سید عارف حسین دیدگاه

پیامبر و جوانان
 یکی از رازهای بزرگ موفقیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در پیش‌برد اسلام، این بود که ‏در تمام اقشار و طبقات مردم به ویژه در قلب جوانان جای گرفته بود چرا که این شیوه را از ‏خدایش آموخته و سخت به این قشر علاقه مند بود و آن‌ها را دوست می‌داشت و به طور ‏جداگانه نیز حالشان را جویا می‌شد.

گاهی به عیادت بیماران جوان می‌رفت و گاهی در جمعشان می‌نشست و با آنان سخن ‏می‌گفت و نصیحت شان می‌کرد همین برخوردهای زیبا و منحصر به فرد پیامبر بود که ‏باعث شد جوانان به رسول خدا عشق ورزیده، جان خود را فدای حضرتش نمایند.

در بسیاری از جنگ‌ها همین جوانان بودند که فرماندهی یا پرچمداری لشگر اسلام را به ‏عهده می‌گرفتند و یا طرف مشورت پیامبر (صلی الله علیه و آله) قرار می‌گرفتند گاهی نیز ‏همین جوانان نماینده ویژه پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودند تا به مردم قرآن و معارف ‏اسلامی بیاموزند و همین جوانان بودند که از طرف پیامبر (صلی الله علیه و آله) به عنوان ‏استاندار و فرماندار و قضات در برخی از شهرها تعیین می‌شدند اینک از باب نمونه به چند ‏ملاقات و نشست پیامبر با جوانان اشاره می‌کنیم:‏

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی: اسلام و ادیان

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
?بازدید امروز: (19) ، بازدید دیروز: (13) ، کل بازدیدها: (258592)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ