سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حافی

وجود بزرگترین معدن مس جهان در بلخاب ولایت سرپل

سید عارف حسین دیدگاه

یکشنبه 10 دلو 1389

مقام‌های وزارت معادن می‌گویند براساس ارزیابی‌هایی که از سوی اداره سروی جیولوجی امریکا در مورد ارزش سی‌درصد از ذخایر زیرزمینی کشور صورت گرفته است، معدن مس در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل که اخیرا توسط متخصصین داخلی کشف شد، بزرگترین معدن مس در جهان است. به گفته‌ی این مقام‌ها، در نزدیکی این معدن، یک دریا و معادن بزرگ ذغال سنگ نیز واقع شده که اهمیت معدن مس ولسوالی بلخاب را فوق‌العاده بالا برده است.
اداره سروی جیولوجی امریکا پس از آن تحقیقات خود را در مورد تخمین ارزش ذخایر زیرزمینی افغانستان آغاز کرد که ارزش این ذخایر از سوی وزارت معادن نزدیک به سه تریلیون (سه هزار میلیارد) دالر تخمین زده شد. این اداره بالای 28 معدن در سی درصد خاک افغانستان تحقیق کرده و ارزش برخی از این ذخایر را نیز تخمین زده است. همچنین این اداره معلوماتی که در مورد ذخایر زیر زمینی توسط متصصین روسی جمع‌‌‌آوری شده بود را دیجیتالی ساخته است.
وحید الله شهرانی، وزیر معادن کشور روز گذشته در یک نشست خبری مشترک با پاول برینکلی?معاون وزارت دفاع امریکا در کابل گرچند در مورد ارزش مس موجود در معدن بلخاب چیزی نگفت، اما تاکید کرد که از علایم و ظواهر این معدن معلوم می‌شود که بزرگترین معدن مس در جهان است. آقای شهرانی گفت:‌ «از دیگر معادن مس، یک معدن بزرگ مس در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل است که توسط متخصصین افغانی چندی قبل کشف شده بود و فعلا مطالعات در آن‌جا جریان دارد. از ظواهر آن معلوم می‌شود که یک معدن بزرگ است و یکی از خوبی‌های این معدن این است که در نزدیکی آن دریا وجود دارد که آب جاری در فصل‌های سال دارد و همچنین معادن بزرگ ذغال‌سنگ قرار دارند که این‌ها ارزش معدن مس را بالا می‌برد. چون انکشاف معدن مس به آب و ذغال سنگ ضرورت دارد.» وزیر معادن علاوه کرد: «در مورد ارزش تخمینی آن فعلا چیزی گفته نمی‌توانم اما این‌را گفته می‌توانم که از علایم آن معلوم می‌شود که یکی از بزرگترین معادن مس در روی زمین است.»
همچنین وزیر معادن از تثبیت ارزش‌ چند معدن دیگر مس در ولایات هرات، لوگر و غزنی نیز خبر داد و افزود که در سمت شمال معدن بزرگ مس عینک لوگر، یک معدن دیگر مس نیز کشف شده که حجم این معدن برابر با معدن مس عنیک است. به گفته‌ی وزارت معادن، کارشناسان به این نظر هستند که معدن مس کشف شده در سمت شمالی معدن مس عینک، رسوبی است و یکی از منابع بزرگ مس و کوبالت در دنیا به شمار می‌رود. معدن مس عینک لوگر نزدیک به دو سال پیش طی یک داوطلبی بین‌المللی برای استخراج به یک کمپنی چینایی داده شد که کارهای مقدماتی آن آغاز شده است.
به گفته‌ی وزیر معادن، یک معدن مس در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات که از سوی متخصصین روسی کشف شده بود، نیز به ارزش 29 میلیارد دالر تخمین زده شده است. 
معادن طلا و مس در منطقه زرکشان ولایت غزنی، لیتیم در ولایات هرات، غزنی و نیمروز، منرال‌های نایاب زمینی و نیوبیم در ولسوالی خانشین ولایت هلمند نیز از جمله معادنی هستند که ارزش‌های آن از سوی متخصصین داخلی و اداره سروی جیولوجی امریکا تخمین زده شده است. به گفته‌ی وحیدالله شهرانی، معادن طلا و مس در منطقه زرکشان ولایت غزنی، ارزش آن حدود سی میلیارد دالر تخمین زده شده است که کار استخراج آن نیز به زودی آغاز خواهد شد. وزیر معادن در این مورد می‌گوید: «بنابر معلوماتی که وجود دارد ارزش تخمینی این معادن به سی میلیارد دالر می‌رسد. این معادن به اندازه‌‌ای جالب و خوب است که به مدت یک سال به بهره برداری سپرده می‌شود و سال دوم عملا استخراج شروع می‌شود.»
همچنین سه معدن لیتیم که در ولایات هرات، غزنی و نیمروز تثبیت شده ارزش آن نیز به شصت میلیارد دالر می‌رسد. به گفته‌ی آقای شهرانی تقاضاها در سطح جهان زیاد است و این معادن می‌تواند بالای اقتصاد کشور تاثیرات عمیق بگذارد. معادن و منرال‌های نایاب زمینی و نیوبیم در ولسوالی خانشین ولایت هلمند نیز از جمله معادنی هستند که ارزش آن نزدیک به 89 میلیارد دالر از سوی متخصصین داخلی و بین‌المللی تخمین زده شده است. به گفته‌ی وزارت معادن، نیوبیم از جمله مواد نادره است که برای باتری‌های قابل چارج استفاده می‌شود و تقاضاها در سطح جهان نیز برای آن بلند است. این وزارت تاکید می‌کند که خاک ثقیل کمیابی که در ولسوالی خانشین وجود دارد، در جهان به کثرت یافت نمی‌شود و این معدن می‌تواند فرصت‌های طویل المدت را در عرصه‌های اقتصادی و کاریابی مساعد سازد.
پاول برینکلی، معاون وزیر دفاع امریکا که یک تیم تحقیقاتی و اقتصادی را نیز مدیریت می‌کند، می‌گوید که آغاز استخراج معادن، افغانستان را دچار تحول چشمگیری خواهد کرد و ذخایر زیرزمینی می‌توانند نیاز این کشور به کمک‌های جامعه جهانی را رفع کنند. جمعا 28 ذخیره‌گاه زیر زمینی در سی درصد خاک افغانستان تثبیت شده که ارزش آن به سه تریلیون دالر تخمین شده است. تاکنون هفتاد درصد خاک افغانستان مورد تحقیق و ارزیابی قرار نگرفته تا معلوم شود که چند معدن دیگر در کشور وجود دارد.

منبع روزنامه هشت صبح www.8am.af


کلمات کلیدی: بلخاب، معدن، مس، وزیر معادن، شهرانی، ولایت سرپل، استخراج معادن، منرال، بزرگترین معدن مس جهان، بلخاب زیبا

بلخاب این بار زیر آب غرق می شود

سید عارف حسین دیدگاه

بلخاب این‌ بار زیر آب غرق می‌ شود

 

 

 

 

 

 

از نیمه سال گذشته تا کنون ولسوالی بلخاب گرفتار حوادث سخت و جانفرسای طبیعی شده و خشم کوه و سیل و دریا این ولسوالی را هدف کینه و شقاوت خود قرار داده است.
سیل های ویرانگر پیش از نوروز و دو ماه پس از آن در ساحات مختلف این ولسوالی سراسر کوهستانی جاری شد و باغ‌ های سرسبز و زیبای بلخاب زیر گل و لای و صخره سنگ‌های کوه دفن شد و خانه‌های گلین دهقان‌های این منطقه کوهستانی را با زمین های پست و بلندش برابرکرد.
زنان و مردانی مظلومانه زیر سیلاب جان باختند و دفن شدند، گرچه از دولت مردان کسی از این وقایع تلخ خبر نشد.

چیزی از نوروز نگذشته بود که کوه عظیم چون هیولای هول انگیز از جای خود جنبید و مسیر دره بلخاب را در پیش گرفت. این کوه با کمرها و تپه های دور و اطراف خود ده ها قریه و آبادی و جان صدها انسان مظلوم، زن و مرد و خرد و کلان را تهدید می کرد.
مردمان بی دفاع، واقع در مسیر حرکت کوه، در مدت سه ماه نشسته بودند و تخریب خانه‌ها و نابودی باغ‌ها، کشتزارها، مزارع و دام‌های خود را تماشا می کردند.
در این سه ماه مردم نابودی ده ها قریه خرد و کلان و دارایی ناچیز خود را که محصول رنج چند نسل آنان بود به نظاره نشسته بودند.

سرانجام کوه به داخل دره رسید و راه دریای منطقه را بست، مسیر دریا خشک شد. زمین‌های زراعی، باغ‌ها، درخت‌ها و دیگر محصولات زراعی و باغی که از آن دریا مشروب می‌شدند، از تشنگی پژمردند و مردند و قریه‌های بسیاری به ویرانه تبدیل گردید.
در نتیجه سد و دریاچه بزرگی به طول دو کیلومتر و عرض یک کیلومتر و عمق بیش از یک صد متر پشت این کوه تشکیل گردید. چند بار هیئت های دولتی به شمول معاون وزیر و والی ولایت سرپل به منطقه سفر کردند و ضمن برآورد خسارات وارده به مردم، برای اسکان مجدد آنان در جای دیگری طرح‌های در نظرگرفته شد.

هنوز این طرح‌ها به نتیجه نرسیده بود که سه روز پیش آب جمع شده در پشت سد، از زیر کوه و تپه های خاکی راه باز کرد و چون دریای خروشان و سیل بنیان‌کن خاک، سنگ، ریگ، دار و درخت و زراعت و خانه‌های مردم را با خود برد.
این سیلاب جان دو نفر را گرفته و تعدادی را نیز زخمی کرده است. مواشی و حیوانات بسیاری تلف شده و قریه‌های بسیاری اکنون در مسیر این سیلاب عظیم قرار گرفته و در حال تخریب شدن کامل است: استوان، دوشاخ، بیدنشان، چشمه‌گرم، دهن‌شرط، چاه‌زمین، چنگیزی و ... برخی از قریه‌هایی است که در حال از بین رفتن است.
به گفتة سیدحیات ا... عالمی رئیس شورای ولایتی سرپل افراد خودسر بدون این که به مردم و روستائیان زیر دست این سد عظیم خبر دهند، مسیر آب را باز کردند. عالمی افزود: در مسیر این سیلاب تمام بند برق‌ها، آسیاب‌ها، مساجد، خانه‌ها و باغ‌ها تخریب شده و مردم قریه‌جات به کوه‌ها پناه برده اند و در انتظار کمک دولت به سر می‌برند.
گفتنی است که دریای بلخاب سرانجام به دشت‌های بلخ باستان می‌رسد و مزارع این دشت‌های حاصلخیز را سیراب می‌کند. در اثر راه یافتن آب از پشت بند، هماکنون این دریا در شولگره، دهدادی و بلخ گل‌آلود و خروشان شده و افزایش بسیاری پیدا کرده است.


کلمات کلیدی: اسلامی، بلخاب، عارف، آب، سیلاب، گوگل، شعبان، ‏رمضان، فرهنگی، باغ، ‏حیات الله عالمی

بلخاب؛ چرا فراموش شده است؟!(قسمت چهارم)

سید عارف حسین دیدگاه

بلخاب؛ چرا فراموش شده است؟!(قسمت چهارم)

منبع : خبرگزاری صدای افغان(آوا) کابل

سید اسحاق شجاعی

سید اسحاق شجاعی

سابقه اسلام در بلخاب به سابقه اسلام در افغانستان به ویژه به بلخ و نواحی شمال کشور چون جوزجان و سرپل و طالقان باز می گردد.
سابقه دین و دانش در بلخاب
از زمانی که اسلام در نواحی و توابع بلخ نفوذ کرد، این دین مبین را مردم بلخاب نیز پذیرفتند. سابقه اسلام در بلخاب به سابقه اسلام در افغانستان به ویژه به بلخ و نواحی شمال کشور چون جوزجان و سرپل و طالقان باز می گردد. و این خود به قرن اول هجری می رسد که از موضوع بحث ما خارج است.
سابقه مذهب تشیع نیز در بلخاب بسیار زیاد است. ما می دانیم که در نیمه دوم قرن اول اسلامی و به خصوص در قرن دوم، علویان و سادات و فرزندان امامان شیعه و نیز شیعیان آن ها از جانب حاکمان بنی امیه و سپس بنی عباس شدیدا مورد خشم و ستم قرار گرفته بودند. خراسان هم از مرکز حکومت دور بود و دست حاکمان به آن جا کمتر می رسید و هم مردم خراسان گرویده عدالت و پرهیزگاری علوی اهل بیت پیامبر بودند و از ظلم و ستم حکومت های اموی و عباسی دل خوشی نداشتند. به همین دلیل سادات علوی به طرف خراسان کوچ می کردند و در واقع از مظالم حکومت های ظالم به خراسان و مردم آن پناه می آوردند. ادامه مطلب...

کلمات کلیدی: ادبی، فرهنگی، بلخاب

بلخاب

سید عارف حسین دیدگاه

                     بلخاب

 

معرفی بلخاب و چند عکس از بلخاب

کلمات کلیدی: عکس، گرافیک

?بازدید امروز: (1) ، بازدید دیروز: (32) ، کل بازدیدها: (257998)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ