سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حافی

آیا کابل پایتخت است؟؟

سید عارف حسین دیدگاه

آیا کابل پایتخت است؟!
منبع : خبرگزاری صدای افغان(آوا)
کابل، هیچ‏گاه شکل و قیافه یک پایتخت واقعی را برای افغانستان نداشته است. تراکم جمعیت بیش از حد و عدم وجود بازسازی، این پایتخت ویران را همچنان ویران جلوه می‏دهد، اما ناآرامی‏ها در کابل بیش از موارد دیگر، چهره این شهر را منفور جلوه داده است. کابل از لحاظ امنیتی هم، هیچ شباهتی به یک پایتخت ندارد و این وضعیت، صدمات جبران ناپذیری به این شهر زده است. 
امنیت کابل همانند سایر ولایات کشور با افت و خیزهای متعددی روبه‏رو بوده و نشان داده که امنیت در پایتخت، بسیار شکننده و مجازی است و این شهر بارها شاهد حملات متعدد و بزرگ مخالفین دولت بوده است. آیا کابل پایتخت است؟!
‏در جریان سال روان، چندین حمله تکان‏دهنده در پایتخت صورت گرفته که موجب حیرت همگان ‏شده است؛ حمله به هوتل سرینا، حمله به مراسم تجلیل از شانزدهمین سال‏گرد پیروزی مجاهدین (8 ثور)، حمله به سفارت هند و این‏بار حمله به وزارت اطلاعات و فرهنگ، تکان‏دهنده‏ترین حملاتی هستند که کابل را به شهری خوفناک مبدل ساخته که هر آن، وقوع حمله‏ای در آن متصور است. 
حمله انتحاری پنج‏شنبه گذشته در داخل وزارت اطلاعات و فرهنگ، بار دیگر مردم، دولت و جامعه جهانی را تکان داد و ضعف‏ها را برملاساخت. این اولین‏باری بود که در داخل یک ارگان مهم دولتی آن هم یک وزارت، حمله انتحاری صورت می‏گیرد و هیچ‏گونه توانایی برای دفع این حمله وجود نداشته باشد. 
این در حالی است که هفته گذشته روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن با بررسی اوضاع شهر کابل، ناامنی در این شهر را به بغداد تشبیه کرده و نوشته بود هر خارجی به محض ورود به کابل با شنیدن خطر آدم‏ربایی، سرقت مسلحانه و حملات تروریستی به شدت می‌ترسد.
در گزارش این روزنامه آمده است کابل تا سه سال پیش شهری دیدنی و مهیج برای یک دیپلومات یا کارمند خارجی بود، هر خارجی در سایه امنیت شهر می‌توانست با افغان‏ها دیدار کند، به رستوران برود و از بازار خرید کند، اما اکنون این شهر چهره عوض کرده و دیگر احساس آرامش در بین خارجی‌ها دیده نمی‌شود. 
ناآرامی‏ها در پایتخت در حالی تداوم یافته که نیروهای امنیتی داخلی، مدتی است که مسئولیت تأمین امنیت را از نیروهای خارجی به عهده گرفته‏اند، اما حملات طالبان و سایر گروه‏های تروریستی در کابل، هم در زمانی که نیروهای خارجی مسئول تأمین امنیت درکابل بودند و در سطح شهر تردد داشتند، به میزانی گسترده به وقوع می‏پیوست و هم، اکنون که نیروهای امنیتی داخلی این مسئولیت را از خارجی‏ها به عهده گرفته‏اند! 
طالبان و سایر گروه‏های مخالف با استفاده از خلاهایی که در سیستم امنیتی کشور به خصوص در کابل وجود دارد، به خوبی توانسته‏اند خود را به دروازه‏های پایتخت برسانند، آن‏جا را بیش از هر مکانی دیگر، مورد حمله قرار دهند و جوی توأم با رعب و وحشت را به وجود آورند. 
اما پس از این‏‏که نیروهای امنیتی داخلی، مسئولیت تأمین امنیت کابل را به عهده گرفتند، این انتظار وجود داشت که این نیروها، بهتر از قبل در راستای تأمین امنیت کابل، موثر واقع شوند، اما امنیت کابل، همچنان ضعیف و پوشالی است. 
درست است که پس از سپرده شدن مسئولیت تأمین امنیت در کابل به نیروهای امنیتی، حضور این نیروها در سطح شهر با افزایش محسوسی مواجه بوده، محل‏های ایست و تلاشی در چهارراهی‏های مهم ایجاد شده و نیروهای امنیتی به خصوص پولیس، هوشیارتر از قبل عمل نموده و شاید بتوان این تغییر را یک دست‏آورد خواند، اما تنها با افزایش حضور نیروهای نظامی و تبدیل کردن چهره شهر به شهری که در آن کودتای نظامی صورت گرفته، نمی‏توان جلوی حملات مخالفین و تروریستان را گرفت، بلکه باید تأمین امنیت در کابل غیرمحسوس و نیروهای امنیتی، از توان کشفی بالایی برخوردار باشند. 
عدم وجود هماهنگی‏های لازم میان قوای مختلف امنیتی و اردوی ملی در راستای تأمین امنیت واقعی چه در کابل و چه در سطح کشور، یکی از عمده‏ترین مشکلاتی است که نتوانسته تلاش‏ها برای تأمین امنیت را به نتیجه برساند. به نظر می‏رسد هنوز هماهنگی‏های لازم میان ارگان‏های امنیتی به وجود نیامده، آن‏ها یک‏دیگر را به چشم یک رقیب می‏نگرند، نه همکار و این وضعیت، خلای بزرگی را ایجاد کرده است. به همین دلیل است که کم‏ترین برنامه و پلان هماهنگ امنیتی میان ارگان‏های مختلف وجود ندارد و هر یک از این ارگان‏ها، به صورتی مستقل و کاملا متفاوت از دیگری عمل می‏کنند که در برخی مواقع، مشکلاتی را برای یکدیگر به وجود می‏آورند. 
از سویی دیگر، ضعف مفرط نیروهای امنیتی، مشکل عمده دیگری است که سبب شده امنیت به گونه محسوس در پایتخت و سایر نقاط کشور به وجود نیاید. انجام یک حمله انتحاری آن هم در داخل یک وزارت، نشان از ضعف مفرط گارد محافظ و نیروهای امنیتی مستقر در منطقه دارد که فردی به راحتی می‏تواند با کشتن یا مجروح کردن یک پولیس، وارد یک وزارت‏خانه شود و دست به اقدام تخریبی بزند. 
مسئله افزایش ظرفیت‏های کمی و کیفی نیروهای امنیتی به خصوص پولیس کشور، یکی از محورهای مهم توجه جامعه جهانی و دولت بوده است، اما کارهای مثمری در این بخش صورت نگرفته و علی‏رغم این همه توجه، به خوبی دیده می‏شود که نیروهای امنیتی کشور، نیروهایی فراموش شده‏اند. 
متأسفانه مسئولین امنیتی تلاش‏های موثری برای تأمین محسوس امنیت در کابل انجام نداده‏اند و تنها کاری که کرده‏اند، این بوده که جاده‏های مرتبط به مناطقی که مورد حمله قرار گرفته را به این بهانه که این مناطق «حساس» هستند، مسدود نموده‏اند تا دیگر هیچ نگرانی از تأمین امنیت آن‏ها نداشته باشند و شاید این‏بار نوبت مسدود شدن جاده‏ای باشد که وزارت اطلاعات و فرهنگ در جوار آن قرار دارد! 
در این بین، تنها نتیجه‏ای که اقدامات انجام شده از سوی مسئولین امنیتی به دنبال داشته، افزایش مشکلات برای مردم مستضعفی بوده که همیشه سپر بلای این و آن بوده‏اند. 
به هر حال، باید ظرفیت‏های نیروهای امنیتی نه تنها برای دفع حملات در کابل، بلکه در تمام نقاط کشور بالا برود و در این بین، هم دولت و هم جامعه جهانی باید سهل‏انگاری‏ها و تنبلی‏ها را کنار بگذارند. 
همچنین باید هماهنگی‏های لازم میان ارگان‏های امنیتی و کشفی به وجود بیاید و آن‏ها برای ایستاد‏گی در برابر شورشیان، یک‏دست شوند. 
مهم‏تر از تمام موارد گذشته، باید همکاری مردم در تأمین امنیت کشور به خصوص در کابل جلب شود. در طول سالیان گذشته، ضرورت همکاری مردم با نیروهای امنیتی فقط «شعار» داده شده و کم‏تر تلاش موثری یا بهتر بگوئیم هیچ‏گونه تلاشی برای ایجاد رابطه‏ای تنگاتنگ میان مردم و نیروهای امنیتی وجود نداشته است. 
فساد بیش از حدی که امروز در بین نیروهای پولیس وجود دارد و سبب آزار و اذیت مردم می‏شود، فاصله این نیروها با مردم را به حد قابل ملاحظه‏ای کاهش داده و دیگر کم‏تر امیدی به نیروهای امنیتی برای حراست از جان و مال و ناموس مردم وجود دارد، به همین دلیل، کم‏تر همکاری میان مردم و نیروهای امنیتی دیده می‏شود و این نیروها برای موفق عمل‏کردن، باید در راستای جلب نظر و توجه مردم به خود، تلاش‏های بیش‏تری به خرج دهند. 
                                                         نویسنده: عباس حسینی


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (20) ، بازدید دیروز: (26) ، کل بازدیدها: (258207)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ