سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حافی

ازدواج همزمان پنجاه زوج جوان در افغانستان

سید عارف حسین دیدگاه

ازدواج همزمان پنجاه زوج در افغانستان
برای نخستین بار صد پسر و دختر جوان در ولایت بلخ بصورت دسته جمعی جشن عروسیشان را برگزار کرده اند. این جشن با حمایت علمای دینی برگزار شده و هدف از آن، فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان فقیر عنوان شده است.
عروسها

این پنجاه زوج جوان عمدتا از ولسوالی های ولایت بلخ و دیگر مناطق شمال افغانستان هستند که به علت ناتوانی اقتصادی، قادر نبودند مراسم عروسی خود را با هزینه شخصی برگزار کنند.

شماری از آنها دانش آموزان مدارس دینی، برخی دانش آموزان و دانشجو و شماری دیگر هم کارگران روز مزد هستند.

بیش از سه هزار نفر برای شرکت در مراسم عروسی گروهی این جوانان در هتل آریانای مزارشریف آمده بودند؛ دهها خبرنگار و اکثر مقامات دولتی نیز در این مراسم شرکت داشتند.

مردان و زنان

برخلاف مراسم معمول عروسی در ولایت بلخ که با هزینه هزاران دلار - تا حدود ?? هزار دلار – برپا می شود، جشن عروسی گروهی امروز، ساده ولی پرشور و دیدنی بود؛ پنجاه داماد تقریبا هیچ پولی برای عروسی شان هزینه نکرده بودند.

مراسم صبح روز آغاز شد و تا ساعت دو بعد از ظهر ادامه یافت. دامادها لباس سفید افغانی با واسکت های (جلیقه های) سیاه بر تن داشتند و عروسها هم لباسهای سفید و چادر.

برخلاف معمول، در این محفل عروسی، مردان و زنان بصورت مشترک در یک تالار حضور یافته بودند و عروسها در جمع تمام حاضران حضور یافتند.

در جشن عروسی دسته جمعی مزارشریف، موسیقی معمول محلی نواخته شد و گروه های ترانه مدارس دینی این نقش را به عهده گرفته بودند.

"اسلامی ترین" عروسی

سید حیدر هاشمی، امام جمعه شیعیان مزارشریف و نماینده دفتر آیت الله سیستانی – از مراجع تقلید شیعیان درعراق– از مبتکران برگزاری این مراسم بود.

شرکت کنندگان مراسم
بیش از سه هزار نفر برای شرکت در عروسی گروهی این جوانان جمع شده بودند

والی بلخ، تاجران محلی و برخی سازمانهای محلی نیز در زمینه کمک به برگزاری جشن عروسی این جوانان سهم داشتند.

این مراسم، همزمان با سالروز استقلال افغانستان و میلاد حضرت امام مهدی، آخرین امام شیعیان برپا شد.

آقای هاشمی این مراسم عروسی را "اسلامی ترین" جشن عروسی دانست؛ زیرا به نظر او تمام دستورات اسلامی در این جشن، از جمله رعایت حجاب و جلوگیری از اسراف، رعایت شده است.

پس از پایان مراسم در هتل آریانا، پنجاه موتر گلپوش عروسها و دامادها را برای زیارت آرامگاه منسوب به حضرت علی در شهر گرداندند؛ آنها از سوی دهها موتر دیگر بدرقه شدند.

برای ساکنان مزارشریف دیدن عروسی گروهی پدیده ای تازه و دیدنی بود.

علمای دینی و روشنفکران امیدوارند که برگزاری مراسم عروسی به این صورت در افغانستان با اقتصاد ضعیف، الگویی برای شکستن سنت "ناپسند" مصرف هزاران دلار شود.

قرار است تا سه ماه دیگر جشن عروسی گروهی دیگر نیز در مزارشریف از سوی علمای دینی برگزار شود.


کلمات کلیدی: محرم

?بازدید امروز: (38) ، بازدید دیروز: (30) ، کل بازدیدها: (258255)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ